onsdag 7. november 2012

Barnehagesamling 23.oktober 2012

REFERAT FRA  GRØNT FLAGG, BARNEHAGESAMLING, 23.10.12Denne dagen ble satt av til Anne Sigrun Trandem, høgskolelektor på HINT,

Hvordan jobbe med bærekraftig utvikling i barnehagen?

Levanger. Temaet var:
Begrepet “bærekraftig utvikling” kom med Brundtland-kommisjonen i 1987. Siden da er det blitt veldig mye brukt, og det er også et viktig punkt i Rammeplan for barnehager. Men – hva legger vi i det? Hva betyr det egentlig?

Brundtlandkommisjonen, Vår felles framtid 1987 FN sambandet En bærekraftig utvikling blir definert som en utvikling som tilfredsstiller dagens generasjoners behov uten at det går på bekostning av framtidige generasjoners muligheter for å få tilfredsstille sine behov. Men en bærekraftig utvikling innebærer ikke bare en utvikling som tar hensyn til kommende generasjoner. Den vil også kreve en jevnere fordeling av verdens ressurser mellom mennesker og mellom land. Begrepet ”bærekraftig utvikling” omfatter to nøkkelmomenter:

1.Fattigdomsproblemet

2.Miljøproblemene

For å oppnå at barna blir opptatt av bærekraftig utvikling videre i livet er både innhold og metodikk i barnehagen viktig.

Anne Sigrun stilte spørsmål ved om det å jobbe med redesign/gratis-materialer i barnehagen fører til at barna blir mer bærekraftige i framtida. For all del – det er kjempefint, og bærekraftig,  å jobbe med gjenbruksmaterialer! Det får ned forbruket og reduserer avfallet, men vi må tenke over om det er  nok å bare jobbe på det planet, mener Anne Sigrun. Man må jobbe både med holdninger og med handlinger samtidig. Er det nok å bare være ute sammen med barna, blir de bærekraftige i framtida av det? Eller bør vi ha mål med utelivet, bevisst tilføre barna noe i tillegg til fri leik i naturen?
Samtaler er viktige mht holdninger, og her ble boka “Filosofiske  samtaler i barnehagen” anbefalt som utgangspunkt. Det går mye på å undre seg, og å tenke tanker sammen i små grupper.  Hvordan ser ting ut? Hvorfor er det sånn? Hvor finner vi svaret? Å jobbe uten gitte svar, og la prosjektet bli til underveis er spennende og lærerikt både for barn og voksne.

Filosofiske samtaler er IKKE forhandlingssamtaler. Det er å lære seg å lytte til andre, stille spørsmål vi kanskje ikke har svar på, og så kanskje stille spørsmål til et eventuelt svar. Vi tar mye for gitt – vi kan se verden på en annen måte om vi stiller spørsmål. Eier vi voksne sannheten? Bør vi si til barna at det er riktig og det er galt? Da kan det hende at vi stopper tankeprosessen. Ofte er nok vi voksne litt for kjappe med å komme med svaret.  Bør vi ha fasiten f.eks. på spørsmålet om hvem som eier naturen?

Barnehageansatte har nok mange undringssamtaler med barna, uten å tenke over at det er det de har.

Ideer:

-          Ta et syltetøyglass, legg fuktig  bomull og frø av sukkererter i glasset, slik at frøene kommer ut mot glasset. Legg glasset i vinduet, og se hva som skjer med ertene. Snu og vend på glasset nå og da, slik at røttene fletter seg sammen. Hvorfor skjer dette? Her kan man undre seg over livsprosesser.
-          Lag faste “gruble-grupper” der barna kan undre seg sammen. Er det noen vits i at vepsen fins, de kan jo stikke oss!
-          Lag båt av en drikkekartong som er delt på langs. Stikk et hull i bunnen av kartongen, så stort at du kan stikke et sugerør gjennom det. Blås opp en ballong som du taper fast til et kort sugerør, stikk det ut gjennom hullet i kartongen. Sett båten på vannet og la lufta gå ut gjennom sugerøret. Hvis alt fungerer skal båten gå framover. Hvorfor gjør den det? Kanskje trenger du ikke å gi barna svaret?
-          Lån boka “Forskerfrøboka – om barn og natur” på biblioteket. Der er det mange fine ideer

Litt info fra Grønt Flagg:

-          Husk å komme med tips til vinner av Bjørn Ness inspirasjonspris innen 1. januar! Les mer om det på www.gront-flagg-nt.no
-          Samle drikkekartonger, og meld fra hvor mange kubber dere har i løpet av uke 46. Den som får inn flest kartonger vinner, og får kr 3 000,-, men alle som er med blir med i trekninga av kr 1 000,- . Se  www.gront-flagg-nt.no
-          Redesign- konkurransen (lag noe nytt av noe gammelt og “ubrukelig”) går helt fram til 15. april. Lag noe, og send inn bilder til konkurransen. Se  www.gront-flagg-nt.no


TEMA SOM PASSER FOR SMÅ BARN, 0-3 ÅR:

Temaene trenger ikke være vanskelige! Dette er eksempler på tema som FEE har fått gode tilbakemeldinger på for helt små barn:

-       fysisk aktivitet
-       uteliv
-       naturen
-       dyr
-       kompostering
-       kjøkkenhage, potetseng, jordbæråker, bærbusker, rabarbra, sukkererter, amaryllis-løk, plante løk om høsten, til jul, karse, avocadostein,
-       sunt kosthold. Kanskje ikke barn under 4 nødvendigvis forstår temaet, men at det er heldig for barna at barnehagen jobber dette tema er det liten tvil om. Økologisk melk og havregryn, kortreist mat
-       avfall. Plukke søppel på tur – ha pose tilgjengelig. La barna selv kaste søppel i en medbrakt tur-pose. Være med og tømme søppel i dunken ute.
-       “Passe nok” papir og såpe
-       Fugler, fuglekasser

ANDRE LURE IDEER:
-       involvering av nærmiljøet kan gjøres veldig lettvint ved å ha med et miljøtips på hver månedsplan. Se hjemmesida til Grønt Flagg
-       bruk KIWI-poser (e.l.) til å frakte tøy fram og tilbake til bhg

Til slutt noen ord fra Vikingen barnehage, Steinkjer:
VI VIL AT BARNA SKAL FÅ GODE HOLDNINGER NÅR DET GJELDER Å TA VARE PÅ MILJØET VÅRT OG AT DE KAN TA MED SEG DE GODE HOLDNINGENE HJEM OG UT I VERDEN – OG SPRE DEM!

De som er små i dag blir nødt til å forholde seg til miljø og miljøsertifiseringer hele livet. Grønt Flagg er en fin arbeidsmetode for å få inn dette på en positiv måte.